Välkommen till Kristen Förskola i Växjö!

Till våra förskolor är alla familjer välkomna, oavsett bakgrund och livsåskådning.

Vi finns på fyra platser i Växjö -Kompassen på Väster, Klippan på Hov, Maria på Hovshaga-Hov samt Källan på Teleborg.

Vi tillämpar Växjö kommuns kösystem, regler och avgifter för vår förskoleverksamhet.

Näst barnen är vår personal vår viktigaste tillgång. Vi lägger stor vikt vid att personalen är välutbildad, men även vid deras personliga egenskaper. Vi strävar att ha förskollärare på våra fasta tjänster.

De flesta som arbetar hos oss är förskollärare. Vi strävar också efter att ha en hög personaltäthet.

På Klippan, Kompassen och Maria får vi mat lagad från grunden, Källan får sin mat från köket på restaurang Strandbjörket som är KRAV-certifierade.

Våra kök är KRAV-certifierade och där vi använder minst 60 % KRAV-godkända råvaror. Detta ställningstagande för en hållbar utveckling är en självklarhet för oss i Kristen Förskola.

Kristen förskola är en ideell förening som drivs av VKR, Växjö Kristna Råd. VKR är en sammanslutning av olika kyrkor och samfund i Växjö och har drivit förskoleverksamhet på ekumenisk grund sedan 1988.

Kristen förskola har en egen styrelse som ansvarar för verksamheten.